O MUZYCE PRZY MUZYCE

Przy muzyce o muzyce

Naczelną ideą cyklu było i pozostaje nadal promowanie wartości, które niesie ze sobą muzyka, ze szczególnym nastawieniem na popularyzację słuchania i rozumienia muzyki klasycznej. Współorganizatorem projektu był śp. ks. prałat Czesław Majorek, proboszcz parafii św. Pawła apostoła w Ostrowie Wielkopolskim, który wspólnie z Andrzejem Henrykiem Bączykiem przyczynił się do jego praktycznego urzeczywistnienia. Początkowo muzyczne wieczory odbywały się w gmachu domu parafialnego i były adresowane do lokalnej społeczności. Pierwszy koncert miał miejsce 23.02.2004, a spotkania „Przy muzyce o muzyce” organizowane były nieprzerwanie do 2006 r., czyli do chwili śmierci Księdza Proboszcza; wówczas kontynuacja cyklu została zawieszona. Jego reaktywacja nastąpiła w roku 2011 z inicjatywy dyrektora ZSM Roberta Matuszewskiego, który zaoferował pomoc w jego kontynuacji.
Do współpracy zapraszani są artyści-muzycy, animatorzy życia muzycznego, wykładowcy, pedagodzy, ale przede wszystkim uzdolniona muzycznie młodzież. Spotkania „Przy muzyce o muzyce” stwarzają okazję do prezentacji osiągnięć, artystycznego dorobku i potencjału ostrowskiego Zespołu Szkół Muzycznych.

     I EDYCJA (Sala koncertowa ZSM, 10.11. 2011)
Gośćmi Koncertu Inauguracyjnego, noszącego tytuł „Muzycy rodem z Wielkopolski” byli muzycy i pedagodzy: z Poznania – Ewa Biały grająca na flecie poprzeczny i  barokowym flecie traverso; z Leszna – Karolina i Leszek Marszałek muzykująca rodzina (córka i ojciec) grający na fagocie; z Ostrowa Wielkopolskiego – Monika Schusser i Andrzej Henryk Bączyk tworzący duet fortepianowy „Toccatina”. Wszyscy wykonawcy z Poznania i Leszna zrzeszeni są w Stowarzyszeniu „Z muzyką do ludzi”. Podczas wieczoru zabrzmiały kompozycje napisane na: flet, fagot, dwa fagoty oraz na fortepian na 4 ręce. Na program złożyły się utwory: J. Ph. Rameau, A. Vivaldiego, G. Ph. Telemana, A. Marcello, J. Pachelbela oraz F. Schuberta.
Koncert „Muzycy rodem z Wielkopolski” w całości został powtórzony w PSM I i II st. im. H. Melcera w Kaliszu. W obu szkołach  został przyjęty z wielkim zainteresowaniem i cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony odbiorców.
 
     II EDYCJA (Sala koncertowa ZSM, 05.12. 2011)

Drugi koncert z cyklu „Przy muzyce o muzyce”, jako integralna część projektu edukacyjnego pt. „Z Mozartem za Pan Brat”, był ściśle powiązany z obchodami 220 rocznicy śmierci Wolfganga Amadeusa Mozarta, stąd przypadał dokładnie w rocznicę tego wydarzenia (05. 12. 1791). Mozartowski wieczór muzyczny, na który złożyły się wyłącznie kompozycje Mozarta (głównie te mniej znane, choć hitów też nie brakowało) w całości przygotowali uczniowie ZSM (soliści, zespoły kameralne, orkiestra). Na scenie Sali koncertowej zaprezentowali się gitarzyści: Michał Falis, Mariusz Malusi, Cezary Poprawa, Sebastian Sikora, Adam Słociński, Tomasz Skórzybót; fleciści: Bernadetta Kardas, Miłosz Lewek, Zofia Madeyska, Weronika Stolarska; klarnecistki: Małgorzata Matyśkiewicz, Paulina Matyśkiewicz; saksofoniści: Paweł Kuźnik, Jacek Rubach, Tomasz Stodolny; pianiści: Maciej Bąk, Maria Sołtysiak, gościnnie – w roli małego Mozarta Tymoteusz Gajda, skrzypaczka Romualda Błoch; altowiolistka Małgorzata Dulik; śpiewaczka Katarzyna Regulska; Orkiestra kameralna „Orfeusz” oraz Duet fortepianowy „Toccatina” w składzie: Monika Schusser
& Andrzej Henryk Bączyk. Uczniów przygotowali pedagodzy: Maria Droga, Agata Falkiewicz, Małgorzata Handke, Leili Alidżanow-Lis, Izabela Lewek, Iwona Nowosad, Waldemar Hartwig, Jarosław Kocoń, Piotr Lewek, Radosław Maniak. Kulminacyjnym akordem projektu był „Finał Międzyszkolnego Konkursu z wiedzy o życiu i twórczości wielkiego salzburczyka pt. „Z Mozartem za Pan Brat” pod honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego i Starosty Ostrowskiego, zaś ukoronowaniem całości „Quiz z Mozartem” z udziałem Sławomira Orłowskiego, ostrowianina, wybitnego znawcy życia i twórczości W. A. Mozarta, a przygotowany przez uczniów: Marcina Falisa, Marię Kozan, Piotra Zuchowskiego.
 

     III EDYCJA (Sala koncertowa ZSM, 21.06. 2012)

W programie koncertu znalazły się zapomniane kompozycje autorstwa – gostyńskiego kompozytora II połowy XIX wieku – Alfonsa Szczerbińskiego. Koncert otworzył wirtuozowski Polonez B-dur, po nim zabrzmiało kilkanaście fortepianowych Chanson sans Paroles w mistrzowskiej interpretacji francuskiego pianisty Christophe Alvareza, który w antonińskim Pałacu Myśliwskim dokonał pierwszego światowego nagrania wybranych dzieł fortepianowych Szczerbińskiego. Ponadto słuchacze wysłuchali wybrane pieśni wspomnianego twórcy, które zaśpiewał tenor Tomasz Krzysica.

     IV EDYCJA (Forum Synagoga, 13.11.2012)

Na koncert IV edycji cyklu „Przy muzyce o muzyce” opatrzony mottem – „BACH NIEJEDNO MA IMIĘ” złożyła się wyłącznie i jedynie muzyka największego mistrza polifonii – Jana Sebastiana Bacha. Publiczność, wypełniająca po brzegi gmach Forum Synagoga, miała tym razem sposobność zapoznania się z kunsztem gry pedagogów ostrowskiego Zespołu Szkół Muzycznych, bowiem na scenie zaprezentowali się: Bogumiła Gruszczyńska – flet, Arkadiusz Hylewski – skrzypce, Szymon Półtorak – skrzypce i altówka, Andrzej Henryk Bączyk – klawesyn (basso continuo), słowo wiążące.
Założeniem Koncertu była próba ukazania wielowymiarowości i wielopłaszczyznowości fenomenu, jakim jest Bach i jego muzyka, ujętej w kilu perspektywach:
     jako Erudyta;
     jako genialny Improwizator;
     jako Filozof i Mistrz architektury, Mistyk, niezrównany Retor;
     jako Rzecznik partnerskiego dialogu, Kameralista, Wirtuoz orkiestry, Wirtuoz-solista;
     jako Uczony, Muzyczny architekt, Konstruktywista, Intelektualista, Miłośnik numerologii i muzycznych kalamburów
     jako Kompozytor, któremu nie obca była muzyka użytkowa (tj. muzyka rozrywkowa tamtych czasów) w najlepszym tego słowa znaczeniu.

        Koncert, który objął Honorowym Patronatem Prezydent Jarosław Urbaniak, mógł zostać zrealizowany dzięki finansowemu wsparciu HOLDIKOM S.A. Współorganizatorami byli: Ostrowskie Centrum Kultury, Stowarzyszenie „Strefa Kultury” oraz Zespół Szkół Muzycznych. „Gazeta Ostrowska” i Telewizja Promax, jako patronem medialni, zadbali o poinformowaniu opinii publicznej o tym wydarzeniu. Zaś Zakład kserograficzny „A-0” Jolanty i Zbigniewa Wolickich był fundatorem przepięknego portretu Bacha.
                
       
     V EDYCJA (Forum Synagoga, 17.03.2013)

V edycja cyklu „O muzyce przy muzyce” ponownie zgromadziła liczną publiczność w Synagodze, tym razem na niecodzienny Koncert pt. „Wieczór zamyśleń... rozważania siostry Faustyny”. Na program złożyło się 7 fragmentów zapisków św. siostry Faustyny, zaczerpniętych z jej Dzienniczka, których wyboru dokonał ks. Krystian Kowalski; teksty w mistrzowski, refleksyjny i pełen zadumy sposób, odczytała Aleksandra Kiełb-Szawuła – ostrowska poetka i animatorka kultury. Warstwę muzyczną wieczoru stanowiły dwa cykle kompozycji autorstwa Andrzeja Henryka Bączyka: 4 Zamyślenia na gitarę solo oraz Treny na klarnet i harfę. Wykonawcami byli artyści z Poznania i Wrocławia: gitarzysta Adrian Furmankiewicz, klarnecista Michał Siciński oraz harfistka Malwina Lipiec. Wart podkreślenia jest fakt, iż Michał Siciński i Adrian Furmankiewicz to absolwenci ostrowskiej szkoły muzycznej II stopnia. Adrian w klasie Jarosławia Koconia, Michał Siciński w klasie Piotra Lewka. Inicjatorem koncertu był ks. kanonik Paweł Kostrzewa, proboszcz parafii p.w. św. Antoniego. Organizatorem – Andrzej Henryk Bączyk. Koncert, ze względu na przesłanie i charakter, Honorowym Patronatem zechciał objąć Jego Ekscelencja ks. biskup Edward Janiak, Ordynariusz Diecezji Kaliskiej. Projekt zrealizowany został dzięki finansowemu wsparciu Holdikom S. A. Współorganizatorami koncertu byli: Parafia p.w. św. Antoniego, Ostrowskie Centrum Kultury, Zespół Szkół Muzycznych, oraz Stowarzyszenie „Strefa Kultury”. Niepowtarzalny klimat, jaki dało się już wyczuć z chwilą wejścia w mury Forum Synagoga, sprawiła urzekająca scenografia, autorstwa Beaty Kieliby.
     
                   VI EDYCJA (Forum Synagoga, 24.03.2013)

21 marca minęła 328 rocznica urodzin największego mistrza polifonii w dziejach muzyki – Jana Sebastiana Bacha. Z tej też okazji ostrowscy melomani mieli okazję uczestniczyć w koncercie niemającym precedensu w historii kultury muzycznej Ostrowa. Oto bowiem w murach ostrowskiej Synagogi rozbrzmiewały Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha! Dzieło niezwykłe, jedyne w swoim rodzaju, arcydzieło bardzo rzadko goszczące na estradach koncertowych, ze względu nie tylko na swoje rozmiary, ale i skalę trudności, jakie stawia przed wykonawcą. Wariacje Goldbergowskie zabrzmiały w interpretacji pianistki Gabrieli Szendzielorz-Jungiewicz, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Pianistka – od pierwszych dźwięków Arii począwszy – wciągnęła słuchaczy w magiczny świat bachowskiej muzyki. Za pomocą bogatej fortepianowej palety barw i odcieni, artystka ukazała w sposób niezwykle plastyczny złożoność fakturalną i bogactwo estetyczno-artystyczne Wariacji, zachowując przy tym naturalność i prostotę przekazu. Pomimo dwugodzinnego „maratonu muzycznego”, publiczność z wielką uwagą wsłuchiwała się w – płynące spod palców pianistki – dźwięki fortepianu, który zdawał się chwilami: śpiewać, łkać, rozbrzmiewać w stylu brillante, trącać nutą żartobliwą, niekiedy przywodząc na myśl brzmienia iście beethovenowskie. O tej wyjątkowej kompozycji Bacha opowiadał, i fragmenty utworu na klawesynie zaprezentował, Andrzej Henryk Bączyk.
Aria mit 30 verschiedenen Veränderungen, bo to jest właściwa nazwa dzieła, została wydana drukiem, jako IV cz. Klavierübung w 1742 r. w Norymberdze.
Koncert, który został zrealizowany ze środków Urzędu Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, objął Honorowym Patronatem Prezydent Jarosław Urbaniak. Współorganizatorami byli: Ostrowskie Centrum Kultury, Zespół Szkół Muzycznych, Stowarzyszenie „Strefa kultury”


     VII EDYCJA (Forum Synagoga, 09.04.2014)

„KONCERT MUZYKI WIELKOPOSTNEJ” pod Honorowym Patronatem Prezydenta Jarosława Urbaniaka (Forum Synagoga).
Program koncertu: Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego, a także arcydzieła włoskiej muzyki instrumentalnej: Sonata d-moll op.3 nr 5 na dwoje skrzypiec i basso continuo pióra Arcangelo Corellego i Koncert skrzypcowy a-moll op. 3 nr 8 z cyklu L’estro armonico Antonio Vivaldiego. Wykonawcami byli artyści-instrumentaliści z Kalisza (Filharmonia Kaliska), Gostynia i Ostrowa Wielkopolskiego oraz dwie śpiewaczki (sopran i alt) z Poznania.

 

 (w oparciu o materiały multimedialne wydane z okazji 40-lecia ZSM)